سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ یهودیى او را گفت پیامبر خود را به خاک نسپرده درباره‏اش خلاف ورزیدید . امام فرمود : ] ما در باره آنچه از او رسیده خلاف ورزیدیم نه درباره او ، لیکن شما پایتان را از ترى دریا خشک نگردیده پیامبر خود را گفتید « براى ما خدایى بساز چنانکه ایشان را خدایان است ، و او گفت شما مردمى نادانید » . [نهج البلاغه]

خلاصه بحث های معرفتی پیرامون زیارت آل یاسین-قسمت ششم

ادامه فراز چهارم زیارت

üوَ أَنَّ رَجْعَتَکُمْ حَقٌّ لاَ رَیْبَ فِیهَا

و محققا رجعت شما حق است و در آن هیچ شک و ریب نیست

رجعت:منظور از «انتم‌الاول» این است که خلقت انسان با حضرت‌آدم که اولین تجلی«نور محمدیه» است،شروع شده و منظور از«الآخر» بحث رجعت ائمه در آخر‌الزمان است.رجعت در لغت به معنای بازگشتن است و شامل افراد خالص در ایمان و افراد خالص در کفر می‌شود.در مورد رجعت امام‌علی(ع) گفته شده که ایشان در کنار فرات با سپاهیان شیطان می‌جنگند و همه‌ی آنها را نابود می‌کنند.                                                                                                                                                                    

üیَوْمَ لاَ یَنْفَعُ نَفْساً إِیمَانُهَا لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمَانِهَا خَیْراً

در روزى که هیچکس را ایمانش اگر پیش از آن روز ایمان نیاورد و در ایمانش کسب خیر نکرده ابدا در آن روز ایمانش سودمند نباشد

سر اینکه خداوند شیطان را تا قیامت مهلت نداد بلکه او را تا«حتی‌حین» مهلت بخشید به همین امر برمی‌گردد.به این دلیل از زمان رجعت به«روزی که ایمان افرادی که در قبل ایمان نداشته‌اند سودی نمی‌بخشد» یاد شده که شیطان در آن زمان نابود شده است و دیگر گناه معنی ندارد و به همان میزان ایمان آوردن!

üوَ أَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ وَ أَنَّ نَاکِراً وَ نَکِیراً حَقٌّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ النَّشْرَ حَقٌّ وَ الْبَعْثَ حَقٌ‏

و نیز شهادت مى‏دهم که مرگ حق است و فرشته نکیر و منکر حق است و روز قیامت روز نشر و برانگیختن مردگان،حق است

«بعث»به معنای برانگیختن و از خواب پریدن است و «نشر» به معنای گشودن و باز کردن.در قران از قیامت به عنوان روزی یاد شده که «انسانها را بر اساس امام به حقشان می‌خواهند» و از طرفی در روایات است که هر‌روز اعمال انسانها بر پیامبر و ائمه عرضه می‌شود،به همین دلیل زائر آل‌یاسین در محضر امام? به حق خویش،به این نتیجه می‌رسد که قیامت هر‌روز برپاست و اعمال او هر‌روز با میزان امام سنجیده می‌شود.

üوَ أَنَّ الصِّرَاطَ حَقٌّ وَ الْمِرْصَادَ حَقٌّ ‏

و صراط حق است و کمینگاه حق است

طبق گفته‌ی امام‌صادق(ع) صراط راهی است برای معرفت خداوند و آن دو نوع است:پل صراط که در آخرت است و صراطی که در دنیاست و ائمه اطهار هستند.

üوَ الْمِیزَانَ حَقٌّ وَ الْحَشْرَ حَقٌ وَ الْحِسَابَ حَقٌّ وَ الْجَنَّةَ وَ النَّارَ حَقٌّ وَ الْوَعْدَ وَ الْوَعِیدَ بِهِمَا حَقٌ

و میزان حق است و گرد آوردن حق است و حساب حق است و بهشت و آتش جهنم حق است و وعده نعیم الهى و وعید قهر و عذابش در بهشت و دوزخ همه حق است

میزان هر شی باید از جنس همان شی ولی با صفات عالیه باشد،به همین دلیل میزان انسانها انبیاء و ائمه هستند(از جنس انسانند)

ادامه دارد...



 
نوشته شده توسط : آسمانی |  پنج شنبه 88 خرداد 14  ساعت 4:25 عصر 

    ِْلیست کل یادداشت های این وبلاگ
سخنی از بزرگان
آروم آروم...پایان نیمه شعبان 1430
صوت زیبای انا المهدی...
مقدم سبزت مبارکباد،عشق
غربت
میلاد با سعادت امام علی (ع)
یاد مهدی(عج)
آیا او دوباره ما را می‏پذیرد؟!
[عناوین آرشیوشده]